vrijdag 29 februari 2008

Pick-ups scoren ronduit slecht op Euro NCAP tests


De Europese crashtest - organisatie Euro NCAP heeft weer een nieuwe lading testresultaten vrijgegeven en tegelijkertijd een nieuwe categorie van voertuigen toegevoegd, Pick-ups. Vroeger vielen die wagens onder bedrijfswagens, terwijl het testbureau zich alleen richt op personenauto’s. Door de toenemende verkoopcijfers en de gerichtheid van pick-ups op consumenten, heeft Euro NCAP besloten dit soort wagens ook te testen. De eerste drie pick-ups waar de crashpoppen mochten inkruipen waren de Isuzu D-Max, de Nissan Navara en de Mitsubishi L200. De resultaten waren bedroevend slecht.

Als je denkt dat je veilig zit in een pick-up, kan je beter nog eens nadenken. Het stoere, grote uiterlijk van zo’n wagen kan al eens bedriegen. In de zijdelingse crashtests scoren de Japanners nog behoorlijk goed maar frontaal botsen is niet aan te raden met de Isuzu en de Nissan. De Mitsubishi scoort hier wel goed met vier sterren.


Op het gebied van de veiligheid voor inzittenden scoorde de Navara een zielige één doorgestreepte ster. Een doorgestreepte ster betekent dat bij een botsing de inzittenden dodelijke letsels kunnen oplopen. De Isuzu deed het niet veel beter met twee sterren waarvan één doorgestreept. De Mitsubishi is ook hier veel veiliger dan zijn concurrenten. Hij scoort alweer vier sterren.


De auto’s scoren “beter” bij de veiligheid voor kinderen en voetgangersveiligheid. Isuzu behaalde twee sterren voor de veiligheid voor kinderen, Mitsubishi en Nissan kregen hier drie sterren. Nissan kreeg twee sterren voor voetgangersveiligheid, Isuzu en Mitsubishi slechts één. Volgens Euro NCAP een grote teleurstelling waar dringend verandering in moet komen.

In reactie op de Euro NCAP - tests heeft Nissan direct alle Navara’s teruggeroepen om de software van de airbags te verbeteren.


Bronnen




1 opmerking:

Gerben zei

Goed geschreven Gijs.